Statcounter

fredag, juli 31, 2015

Sista dagen i juli

En meteorolog sa på Rapport ikväll när de summerade juli månads väder, att det varit helt normala temperaturer... och sen lite i mungipan att det nog hade regnat lite mer än normalt. Vad spelar det för roll om det är 20 grader varmt, när det regnar? Blir inte så mycket somriga saker gjorda då.
 
Men - i förrgår kväll var jag med en väninna och maken på bygdeteater, mitt ute i spenaten. Regnet öste ner hela kvällen, utom ca fem minuter mitt i pjäsen. Vi var laddade med regncape, vinterstövlar, vinterjackor, filtar och täcken - inte så kallt, men efter någon timme märkte vi allihop att vi blev blöta på vaderna. I pausen upptäckte vi att solmadrassen vi satt på, som hade plastad undersida, hade sugit åt sig så mycket regn att det dels blötte ner våra rumpor, dels rann vidare ner på vaderna. Men så länge vi satt kändes inte det våtvarma omslaget bak. I pausen satt vi i bilen med värmesitsarna på för att åtminstone lindra eländet. Sen fick vi låna torra underlägg, teaterfolket hade garderat med extra filtar och sittdynor. Och så regnade det vidare.




Helt ljuvligt när hästskjutsen gjorde entré
 
Min svägerskas bror, som är bonde, spelade både skollärare och fjärdingsman med bravur.
 
Midsommarfirande i pjäsen. Scenen var helt fantastisk mellan det gamla torpet och ladan.

En härlig kväll blev det, faktiskt blev vi nog lite extra fokuserade på pjäsen eftersom vi blev avskärmade från allt annat omkring med luvorna neddragna. Jag tyckte lite synd om de yngsta skådisarna, de spelade barfota...



2 kommentarer:

Anonym sa...



Jag var där i lördags när vi hade tjejkusin/svägersketräff i Frängsbo.
Lika bra i år som förra året. De är så duktiga.
Men vi hade bättre väder än ni. Sol.

Kram
Lena

Bloggblad sa...

Lena: Jag hörde att Lena i Frängsbo skulle gå då. Tur att ni slapp regn - och att de slapp spela i regnet! Måste ha varit kallt. Vi frös ju inte, blev bara blöta om baken. Så länge vi satt märktes det inte så mycket...