Statcounter

söndag, maj 10, 2015

Sköna maj...

Varmt och gôtt ute när solen tittar fram, men jag tror att vädret inte har hängt med att vi gått över från april till maj för ett tag sen. Det regnar ideligen mellan solglimtarna. Jag hann gå i en halvtimme innan jag blev blöt och vände hemåt.

I maj har jag en hel del roligt (hoppas jag) på agendan. Det första är avklarat, vårkonserten med Små toner igår blev riktigt lyckad trots att fyra barn av tolv var borta. De som kom skötte sig perfekt, sjöng rent och fint i stämmor och kanon och jag lyckades ha koll på noter... vår organist Charlotte som kompade, gjorde det med den äran fast flera sånger var helt nya för henne. Några hade jag inte ens noter till utan hon fick bara ackord. Jag är så himla stolt över de här duktiga barnen.

Medan vi väntade i några minuter innan det hela började, smög en flicka förskräckt fram till mig och viskade - inte som jag trodde, att hon behövde gå på toa, utan "Vad tyst det är!!! Ska dom sitta så där tysta hela tiden???" Flera av barnen hade inte riktigt koll på att vi skulle sjunga en massa sånger i sträck, vi brukar ju bara sjunga då och då i gudstjänster. Bra erfarenhet!

Här finns en länk till Solrosblues - kameramannen hann inte med riktigt från start, och tyvärr tar kameran mest upp det jag sjöng i mikrofon, men live lät det väldigt mycket om barnen när de "ekade" och sjöng med.

Mellan de spännande grejerna framöver i maj, hoppas jag på riktigt lata dagar... fast... helt lat får jag nog inte vara, då blir det aldrig klart på altanen och i tvättkorgen.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Söta barn - och inte så himla ful körledainna heller :)
Snutten av ´Solrosblues´ du inkluderade låter riktigt fint trots att ljud-kvalitet och -nivå inte funkar speciellt bra på min dator.

Kulsprutan

Bloggblad sa...

Kulsprutan: Tack - men jag ler åt ditt uttryck, väldigt svenskt trots många år utrikes... Det där att vända på komplimangerna. Per gör det ofta om maten: Det var inte så äckligt det här...
Nej, ljudet blir inte så bra i min dator heller, men IRL lät det riktigt bra, blev jämnare, men det framgår ändå att det är en kul sång.

Margaretha sa...

Åh, där skulle jag gärna ha velat vara med. Kan det vara finare än att höra en barnkör? Underbart.

Kram Margaretha

Bloggblad sa...

Margaretha: Igår var de dessutom bättre än vanligt - det var med stort allvar och högtidlighet som de framträdde. Inget av det vanliga småbuset som de har för sig på övningarna. Välfostrade barn som vet att sköta sig när det krävs.

Elisabet. sa...

Det var trivsamt det där ..., så duktiga dom var! Och härlig musik!

Annika sa...

Duktiga, duktiga barn. Jag hade också gärna varit med där!

Bloggblad sa...

Elisabet: Jag njöt hejdlöst även om det kändes lite pirrigt före... kommer alla barn? (Nåja, 8 av 12) Kommer det några och lyssnar? Jodå, tillräckligt.

Linda gör underbara melodier till mina texter, men tyvärr kan jag inte göra dem rättvisa själv på pianot.

Annika: Du hade gillat det! De skötte sig perfekt och sjöng så rätt och fint. Filmen gör dem inte riktigt rättvisa.

Andra året i Hjo sa...

Att sjunga fint i stämmor och kanon är väl just kanon. Helt klart, som det heter.

Bloggblad sa...

Andra året i Hjo: mer kanon åt folket och färre kanoner!

Stämsång är nåt som sätter mig i dallring - nör det stämmer. Kommer just från en körövning med den lilla vokalensemblen jag är med i. Det lät så ljuvligt att jag rös. Hoppas nu bara att inte vinden tar vår sång när vi ska sjunga en himla svår men vacker sång ute på en liten ö på torsdag... Jättestor jubileumsfest. Om det inte regnar och blåser, förstås.