Statcounter

torsdag, januari 15, 2015

Det var helt klart bättre förr...

...och då menar jag inte vintern. Jag la dit bilden från förra vintern bara för att den är fin. Det går inte att få så fina bilder just där längre, för någon har sågat ner de fyra björkarna som fanns där och förgyllde mina foton och utsikten. Jag har varenda årstidsversion med lite av den där björken med.

Den björkdetaljen var bättre förr. Men, det jag syftar på i rubriken är den här bloggen. Nu har jag tagit mig samman och sparat ihop mina första år som bloggare, tänkte göra en bok av det. Alltså EN bok. För privat familjebruk. Men... det gick inte. Jag satt och klickade ihop så att det blev hela fyra år, och det går ju lätt att gissa att det inte fick plats i en bok. Det behövdes 5 stycken, men nästan 300 sidor i varje. Till det facila priset av 2500:- Hm... Skulle bli det dyraste bokverket i min ägo.

Jag har inte klickat på "beställ" än. Det går inte att redigera i efterhand, jag klickade på "ett inlägg per sida" vilket betyder att korta inlägg ger en massa onödigt vitt... längre inlägg fortsätter på nästa sida, ibland med bara ett par rader eller en enda bild. Slöseri med plats. Men å andra sidan blir det lättläst för de efterlevande (jag har inte tänkt lämna in än, men ändå) som vill se vad mor/mormor/mormorsmor och hennes närmaste gjorde i början av 2000-talet. Vad hon tänkte/läste/irriterade sig på och gladdes över.

Jag har haft ganska roligt ett par timmar när jag suttit och läst. Fast jag orkade inte läsa allt. Det är totalt 1464 sidor. Jag upptäckte snart att det var roligare att blogga innan någon visste vem jag var och innan bekanta/obekanta i stan hittade hit. Nu har jag inte tillnärmelsevis så många läsare som under de första åren, men jag törs inte heller ta ut svängarna som jag gjorde som anonym.
Nu blir det mest lite trista rapporter, typ dagboksanteckningar... inte osar det längre av ilska som det gjorde ibland i början när jag retade mig på företeelser, och de lätt ekivoka inslagen har försvunnit. Kommentarerna kommer tyvärr inte med, ibland är de det roligaste.

Nu har jag backat och gjort om lite. Det blir löpande inlägg och ett kortare tidsspann. Gillar jag idén så gör jag väl en eller två omgångar till.


6 kommentarer:

Monet sa...

Hur gör du rent praktiskt? Ett särskilt nedladdad program från något företag? Typ som när man gör fotoböcker?

Bloggblad sa...

Monet: Jag googlade för ganska länge sen och skrev "blogg till bok" och hittade ett företag som heter så www.bloggtillbok.se
Jag kontaktade en av dem som gjort bloggböcker där och hon var väldigt nöjd.
Det går att ta bort de inlägg man inte vill ha med, men sen går det tyvärr inte att redigera.
Till slut valde jag att texten skulle flyta löpande eftersom det blev enorm många nästan tomma sidor. Nackdelen är då att en rubrik kan komma ensam längst ner och sen får man bläddra, men det får jag leva med. Det såg riktigt snyggt ut ändå och det är mest för att spara till barn och barnbarn - jag bränner ju mina dagböcker eller sänker dem i havet eftersom det inte är nån rolig läsning. Det här kan de nog tycka är kul att läsa om när de blir äldre.
Nu blev det fyra böcker om de fyra första åren, och kostade 1800:-

Fotoböcker blir ju snyggare när man kan redigera - men det här är på tok för krångligt för att plocka ut och jobba med på det sättet. Det blev dryga 900 sidor, blir säkert jättedyrt som fotobok.

Anonym sa...

Det verkar ruskigt komplicerat :(
Lycka till!

Kulsprutan

Bloggblad sa...

Kulsprutan:
Du har rätt - det var komplicerat både att göra en bok av bloggen och att skriva text som passar...

ullrika sa...

Synd att inte kommentarerna kommer med, de är ju liksom ofta (iaf i mitt fall) de som gräddar till moset med bloggandet!

Bloggblad sa...

Ullrika: Helt klart är det så! Det är där det roliga pågår. Men för dem som ska få ärva böckerna är det nog roligast med att läsa om vardagen som pågick - än när jag munhuggs och spexar med andra bloggare.